Hubnoucí pondělí - mé nákupy, tipy, jak se správně stravovat + ukázka, co jím já

To už je zase pondělí? Neskutečné! No a to znamená jediné! Však vy víte co :)) Mimochodem dnes jsem přesně v půlce 2. kola 30ti denní výzvy a já se už teď nemohu dočkat, až vám za 15 dní opět oznámím výsledky! Počkejte si :)
 
V předchozích dílech jsme se věnovali hlavně cvičení. Každý ale ví, že to nestačí. Cvičení samo o sobě vám asi pomůže, nedosáhnete však takových výsledků, jako když si začnete hlídat i to co jíte a kolik toho jíte. Proto bych vám dneska ráda ukázala, jak nakupuji, co vařím a dala pár drobných rad.
 
Nejprve se se mnou vydáte do obchodu. Občas udělám takový větší nákup a pak dokupuji postupně to, co zrovna dojde. V posledních 14ti dnech jsem takové větší nákupy udělala 2x, tak jsem vám to nezapomněla vyfotit :)

 
 
Takže tohle je můj první nákup. Zelenina, ovoce, olivy, houby, bílé jogurty, mléko, tmavý toastový chléb, tvrdý sýr. Moje sestřenka když to viděla, tak to okomentovala slovy - No jo, ale z toho se musí vařit... :D Ano, to musí. Ale jsou to rychlovky a hlavně víte co jíte. Jste tak schopni ovlivnit spoustu věcí - kolik to bude obsahovat cukru, tuku a určitě si tam nebudete přidávat žádné konzervanty a emulgátory.
 
Teď pár ukázek, co jsem vařila. doma jsem měla už nakoupené i ostatní věci, takže z toho mohlo vzniknout například toto:
 
Mořský vlk a plněné žampiony s kuskusem

svačinka - okurka, kruška, kedluben, oříšky

Ukázka večeře - velký míchaný salát s jogurtem

Oběd - jasmínová rýže a zelenina - lilek, rajčata, cuketa

Tohle bylo extra dobré :D Tofu po asijsku, zelenina a kuskus

Další salát, tentokrát s olivami
 
Nákup č. 2 je takový použitelnější :D Takže co tu máme. Nakládané okurky, vejce, nějakou tu sterilovanou zeleninu, tvarohy, kedlubny, hrušky, nektarinky, avokádo, brambory, sušené ovoce a ořechy a celozrnný maces! Ten je pro mě hodně důležitý. Absolutně jsem vyřadila jakékoliv pečivo a nahradila ho právě těmito celozrnnými plackami. N obale se píše:
 
"Tradiční Maces je považován za nejstarší a nejzdravější bezkvasný chléb. První zmínka je už v bibli při útěku Izraelitů z Egypta. Celozrnný maces vyrábíme tradiční technologií z pšeničné a celozrnné žitné mouky, vody a soli. Celozrnný maces je vyroben bez přídavku cukru, tuku a konzervačních látek. Je vhodnou součástí každého zdravého jídelníčku."
 
To by byla trocha historie a poučení :D Musáim říct, že mi pečivo ani trochu nechybí. Tohle je totiž mnohem chutnější a lehčí. Necítím se po něm nafoukle a skvěle zasytí. Dá se připravit na spoustu způsobů.
 
Zrovna tady ho mám k večeři. První je s tvarohem, rajčátky a koprem, další s tvarohem, banánem a mandlemi a poslední s uzeným tofu. Lahůdka.
 


No a další ukázky pokrmů, co se objevují na mém stole:

Svačina - mix ovoce

Další svačina - mich ovoce a zeleniny. V té sklenici je ovesná kaše za studena (teprve bobtná :D)

Pečená dýně s mandlemi a balsamicem

Snídaně - Tvaroh, hruška, oříšky, brusinky

Tvaroj, guacamole a maces

Jogurt, nektarinka, datle, ořechy a brusinky

Sterilovaná zelenina, ztracená vejce a sušená rajčata

Paella z Lidlu :'D Ale moc dobrá

Letní bramborový salát a vajíčka na měkko

Sváča - Chléb (výjimečně :D), tvaroh, salát, vejce, rajčata a balkán
 
Pstruh lososovitý s koprem + jasmínová rýže

Nudle se zeleninou, mořský vlk a rajčatová polévka
 
 
 
A teď nějaké ty rady:
  • Čtěte složení - asi nejzásadnější rada. Zní to tak, že se to omílá pořád dokola, ale spousta lidí to stále nedělá a nechá tak ze sebe nechat od výrobce blbce. Čtěte a vybírejte!
  • Jezte ryby - hodně Čechů k nim má stále odpor, přitom dnes jsou již na trhu čerstvé a kvalitní rybky, které našemu tělu hodně prospívají (omega 3 mastné kyseliny) a dají se výborně a chutně upravit. Já rybky nakupuji v Lidlu, kde mají stále čerstvé a cenově dostupné rybí maso.
  • Jezte více zeleniny - další klišé, ale přidáním zeleniny dodáte nejen vitamíny a živiny, ale také jí můžete nahradit spoustu zbytečných kalorií. Zkuste si k rybě místo brambor (ty jen občas) dát třeba jen salát. Je to lehké, osvěžující a dobré.
  • Ovoce - to si dopřejte hlavně dopoledne, obsahuje cukry, které je potřeba během dne spálit. Já si však klidně dám i odpoledne, protože večer mám tréninky a tak mi ovoce dodá potřebnou energii. Ono zase není cukr jako cukr. A ten ovocný je pro tělo mnohem lepší.
  • Maso - já maso obecně nemusím. Jím právě jen ryby a mořské plody. Bez masa se dokážu obejít i několik měsíců. A proto jej musím něčím nahradit. Něčím, co mým chuťovým buňkám lahodí mnohem více. Proto kupuji hodně tofu (seženete spoustu druhů), sóju a luštěniny.
  • Po tréninku - si dopřejte lehkou svačinku (v mém případě večeři). Může to být zelenina, já jím pokaždé tvaroh (polotučný, ráno po tréninku klidně tučný), rýže s kuřetem, proteinový nápoj, atd. atd.
  •  Myslete - než si dáte něco, čeho byste mohli litovat. Buď si nějakou sladkost dopřejte za odměnu a vychutnejte si to, ale pokud víte, že budete mít výčitky, tak si radši nedávejte nic :D Protože není nic horšího, než se pak užírat špatným pocitem :D Tohle je třeba se naučit. Já mám na to fígl. Koupím si drahou čokoládu s vysokým podílem kakaa (nejradši mám Lindt s mořskou solí). Tu si pak po kostičkách občas dopřeju. Tím, že je drahá, tak mi je líto ji sníst celou na posezení :D Takže si ji dopřeju jen občas a to je v pořádku :)
  • Hodně pijte - vodu, nejlépe. Nebo neslazený čaj. Ale voda u mě vede na plné čáře. Pokud jste kafař, dejte si jen jedno. Prý je vědecky dokázané, že kafe denně dokáže zrychlit metabolismus :)
  • Svačte - svačiny jsou hodně důležitou součástí dne. dodají vám energii a zasytí vás, než přijde čas na hlavní jídla dne. Tělo tak nebude zbytečně v šetřícím režimu a nebude si brát energii ze svalů. To nechceme.
  • Snídejte - mnoho lidí nesnídá, což je strašná škoda. Tím, že se nasnídáte, nastarujete metabolismus, po klidovém nočním režimu. Snídejte nejpozději 30min po probuzení. Pokud ráno nemáte hlad, i tak si něco malého dejte. Zvyknete si na to, uvidíte.
  • Cvičíte ráno? - tak necvičte nalačno. Jinak si tělo opět bude brát energii ze svalové hmoty. Radši si dejte lehkou sváču (např. ovoce, jogurt), pár minut počkejte a zacvičte si. Až po tréninku si dejte regulérní snídani. Pokud byste to udělali naopak, jídlo by vás mohlo v žaludku tlačit a určitě byste míchaná vajíčka při tréninku pocítili  :)
  • Pestrá strava - to nejlepší, co pro své tělo můžete udělat. Objevujte nové druhy potravin, hledejte si, čím vašemu tělu prospějí. Zajděte třeba do zdravé výživy. budete tam jako Alenka v říši Divů :)))
  • Pište si - alespoň v době, kdy najíždíte na zdravější stravování. Budete mít přehled a lépe tak vychytáte mouchy :)
  • Nechcete se vzdát pokrmů z mouky? - vsaďte na celozrnnou mouku. Nebo pohankovou.
  • Naučte se vnímat své potřeby - tělo nám dává různé signály - když má hlad, když mu něco nesedí, ... Pokud pociťujete hlad, dejte si něco malého. Nenechte své tělo strádat. Pomůže vám malá hrst oříšků, bílý jogurt, ovoce, zelenina, přesnídávka, co zrovna máte po ruce. Pak pokračujte v normálním stravovacím režimu
  • Sladíte? - pořiďte si stévii. Je to přirozeně sladká rostlina, která však neobsahuje téměř žádné kalorie. dnes se prodává ve formě byliny, tabletky (např.- do čaje) a prášku (pečení)
  • NEsolte tolik -sůl může být paradoxně důvod , proč nemůžete zhubnout. Sůl totiž zadržuje v těle vodu. Proto zkuste solit méně. Naše chuťové buňky si na todokáží zvyknout.
  • Jídlo si vychutnávejte - zpomalte a užívejte si ho :) Přesně pak budete vědět, kdy již máte dost.
  • Nechoďte nakupovat hladoví - koupíte pak věci, které byste normálně vynechali. Přemýšlejte, co opravdu potřebujete, co vám doma chybí, co budete vařit. Nejlepší je napsat si seznam a pak teprve jít do obchodu.
Změňte svůj životní styl, přijměte ho za svůj, plně se s ním ztotožněte a nebude vám to činit sebemenší problém. Stravovat se zdravě neznamená strádat a jíst stále dokola to samé. Experimentujte, nakupte kuchařky nebo zapátrejte na internetu. Existuje spoustu stránek se zdravými recepty. Jídelníček okořeňte pohybem a budete se cítit skvěle, v pohodě a fit.
 
Tuhle jsem si pořídila já. Je v ní psoustu lákavých pokrmů. Už se těším, až něco z téhle kuchařky připravím.
 
 
Od vás bych se ráda dozvěděla, jak se stravujete vy, co je vaše oblíbená zdravá pochoutka, nebo čeho máte problém se vzdát :) Pomohl vám můj článek aspoň trochu? snažila jsme se to sepsat v krátkých bodech tak, aby to bylo jasné a srozumitelné. I tak je článek doooost dlouhý, tak snad ho někdo dočetl až sem :))
 
Mějte se nádherně,
 
                                                                                                                       Vaše Aneta ♥
 
 
 



26 komentářů:

  1. parádní! moc jsi mě takovým článkem potěšila, ale mám hlad z toho jídla :DD z čehož bdue plynout další věc a to taková, že nečíst takové články před obědem, protože mám pak na něco chuť :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle jedné z mých mnoha zásad - dej si něco malého, uzobni ať zaženeš ten nejhorší hlad a pak hurá na oběd! :)) Jsem ráda, že se článek líbí!

      Vymazat
  2. Mňam, jídlo, a skvěle vypadající... :D
    Já se taky snažím jakž takž stravu držet. (Jakž takž proto, že nejsem až takový nadšenec, abych to držela na 1000% procent, z toho bych byla akorát ve stresu) A k tomu jsem taky v polovině 30 denní výzvy. Má to jen jednu chybičku - teď jsem nemocná, tak musím posunovat cvičení, no, nedá se nic dělat. :) Vitamíny mě třeba zase vrátí zpátky. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :D
      Ještě jsem teď 2 zapomenutá doplnila :D To je jasné, každý si musí upravit podle sebe, aby mu to co nejvíce vyhovovalo :) To já jsem zas celkem nadšenec no :D Jééé ty taky jedeš výzvu to je parádní! Tak si ji zatím pozastav (je tam někde pauzovací tlačítko), abys o žádnou lekci nepřišla :) Brzy se uzdrav! A vitamínky schvaluji :)

      Vymazat
  3. Pěkné :) také se teď snažím zdravě jíst a něco málo schodit. Nákupy máme podobné akorát jsem mléčné výrobky nahradila sójovými drinky, jogurty, tofu a tempehem. Jelikož jsem vegetarián tak mi stále chybí bílkoviny, tak se je snažím dohánět takto. Jinak jsem se dala hodně na bio. Nejraději tedy nakupuji v DM výrobky od Alnatury. Musím říct, že zatím jsem nenarazila na něco, co by mi nechutnalo. Jinak dík za tipy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já sice vegetarián nejsem, ale maso mi moc nechutná. Jen ryby a mořské potvory :) Sóju, tofu i tempeh miluju, ale sójové drinky mi nedělají dobře. Někdy je to v pohodě, někdy zase.. no asi víš co :D Nevím čím to je... Alnatura mi také chutná. Ale je to opravdu dost finančně náročné. Tak vždycky vyčkávám na nějaké akce :)
      Není zač :))

      Vymazat
    2. Jo některé věci od té Alnatury jsou fakt předražené. Teď se mi 3x po sobě zadařilo ukořistit kuponek sleva 25% při koupi 3 a více výrobků, takže bodl :) Co takhle děláž z toho tofu?

      Vymazat
    3. Teď ho taky mám, tak musím jít nakoupit, než mi propadne :)
      Tofu většinou na kostky, naložit do sojovky a osmahnout. Ale ne moc, a chce to opravdu kvalitní. Já si teď musím koupit se sníženým obsahem soli, to bude lepší. Pokud je uzené, tak klidně jen tak na ten celozrnný maces. Jinak ho přidávám do zeleninových směsí, těstovinového salátu, na špagety (boloňské a nebo s cuketou, balkánem a trochou smetany! Mňam!). Moc dobré je i jako karbanátek. Vidličkou si ho rozmělníš a dál pracuješ jako s masem. Opečeš v troubě a je to. Teď chci udělat špízy se zeleninou a tofu a chystám se ho zkusit i na sladko. S tím ale zkušenost nemám :)

      Vymazat
  4. Já se taky snažím jíst zdravě, většinu toho co sis koupila jí také, tromě toho mléka a jogurtů. Ty se snažím vynechávat :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! Jen tak dál :) To já si teď bez tvarohu neumím představit život :D Ale chápu to, ne každý mléčné výrobky snáší.

      Vymazat
  5. Skvělý článek, super tipy :) Cvičím ráda a mám problém se vzdát sladkého :D Ale zase se nestravuji v žádných fastfoodech a nijak se nepřežírám. Snažím se jíst taky zdravě, jen občas ta čokoláda ujede :D
    http://veru-life.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :)
      Však není to žádný hřích, pokud to není každý den 3x :D Hlavně si nic nevyčítat a pochutnat si. Jinak to úplně ztratí své kouzlo :) A když bude čokoláda kvalitní, tak je dokonce zdravá! :D

      Vymazat
  6. Anetko Tvé rady jsou super, nicméně já se prostě asi nikdy nedokopu k tomu abych začala cvičit a nejedla sladké které totálně miluji a pak se nemam divit, že vypadám jak vypadám :D ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji :) ale prosím tě. Vypadáš úžasně :) Měj se ráda takovou jaká jsi. A jestli se ti nějaká část tebe přeci jen nepozdává, tak se kousni a vyraž do boje! :D A pak si klidně sladké můžeš dopřát a bez výčitek! :))

      Vymazat
  7. Já mám život jednodušší, co se týče sladkostí. Mám totiž velmi citlivé zuby, takže než si dám čokoládu, hodněkrát si promyslím, jestli to za tu bolest stojí :D Takže můj jediný zdroj cukru (toho fakt na chuť sladkého, vím, že i brambory atd jsou sacharidy) je občas po ránu med nebo nějaké ovoce na svačinu. A bez pečiva se mi taky žije dobře, protože mi nikdy moc nechutnalo. Akorát někdy si koupím tmavý chléb, jinak jím rýžové chlebíčky kukuřičné... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oooo, to je teda tvrdá zkouška osudu! Ale na druhou stranu to má i své výhody no :) I když věřím, že radši bys měla zoubky v pořádku. Já si taky občas nějaký ten kousek chleba dám, spíš na chuť, než že bych ho potřebovala :)

      Vymazat
  8. Výborné rady! A perfektné jedlá! Veľmi sa mi páči, že tam máš zo všetkého niečo :)) Fashion Passion by Erika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky :) Ano snažím se, aby vše bylo v rovnováze :))

      Vymazat
  9. Asi som prišla do neba :D Wow, všetko vyzerá fantasticky. Inak, nezaberie ti príprava veľa času? A kam chodíš na nápady. Mňa by také šampiňóny plnené kuskusom nenapadli.

    http://nochokestroke.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně, do blogového nebe! :D Jinak čas to nezabere právě skoro žádný. Vše je rychlé a snadné. Nejdéle z toho všeho asi trvá jen uvařit rýži, nebo vykostit rybu :D Ale jinak je vše opravdu hned na stole :)
      Inspiraci nacházím kde se dá. Miluji pořady o vaření (Kitchen nightmare, The Master chef, ...), sleduji různé skupiny na facebooku, kde denně přidávají lidé stovky receptů a nebo je to čistě z mé hlavy :))

      Vymazat
  10. S tvými nákupy se ztotožňuji! :) :D Bez jogurtu, zeleniny a tofu nedám ani ránu. Škoda, že mi do plnění výzvy přišla dovolená a pak nemoc, jinak bych už asi taky byla takhle daleko. :/
    Měj se krásně! :)
    Corculum♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že je na tom někdo podobně :) Minule mi tu nějaká slečna/paní/muž (???) napsali, že musím mít hlad a že muj přítel je chudák :D Ach jo :))) Aha, tak to je škoda s tou výzvou, ale nic není ztraceno! Všechno brzy doženeš :) O pár dní navíc nebo míň? To není žádná katastrofa :)

      Vymazat
  11. A teď si vem, že nesmíš laktózu ... žádné mléčné výrobky, nic co kolem mléka jen běželo ... :\\\\ To je pak to jedení nezáživný a pro mě spíš jen nutnost která mě nebaví :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je velké omezení, vím o tom své. Můj brácha má omezenou snášenlivost laktózy. A už jen to poloviční omezení je velkou přítěží. Snad brzy najdeš nějakou vhodnou a hlavně chutnou náhradu, aby ses mohla ve stravě lépe realizovat a jídlo se pro tebe stalo zábavou. Držím pěsti :-*

      Vymazat
  12. Super tipy :) To tofu bych si dala, vypadá moc dobře!
    chickflickcherry.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. rádo se stalo :) Určitě vyzkoušej, je to hotové raz dva :))

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře ♥